«قرآن و امام حسین(ع)» به قلم رضایی اصفهانی منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۸۵۲
به گزارش ایکنا، کتاب «قرآن و امام حسین(ع) و امام حسین(ع) و قرآن» به همت انتشارات دارالمبلغین قم در ۴۳۰ صفحه به چاپ رسیده است؛ در مقدمه این کتاب میخوانیم: براساس احادیث بیشتر از صد آیه قرآن درباره امام حسین(ع) و قیام آن حضرت نازل شده است، ولی پس از مطالعه کتاب متوجه میشویم بسیاری از این آیات، مربوط به اهل بیت(ع)، به ویژه پیامبر اعظم(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است و تنها به امام سوم شیعیان(ع) اختصاص ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب برای عموم مفهوم است و از نوشتن متون و مطالب تخصصی پرهیز شده است. دو فصل کتاب، همان دو بخش نام کتاب را شامل شده، ولی برخی مطالب و آیهها در فصل اول به فصل دوم ارجاع شده است. در فصل نخست، به موضوع رویکرد قرآنی امام حسین(ع) و نقش قرآن در زندگی ایشان اشاره شده و برای نمونه، شب عاشورا را آورده است که آن حضرت برای تلاوت قرآن، دعا و برپایی نماز مهلت خواستند.
همچنین به موضوع خدمات امام حسین(ع) و مباحث تفسیری آن حضرت با عمل به قرآن، نیکوکاری، عفو و گذشت و صدقه پرداخته شده است. مهجوریتزدایی از قرآن در زمان جهل و فتنه معاویه، بلند کردن نام خدا به عنوان هدف نهایی قیام، یاری دین، عزت و حفظ اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر، از فعالیتها و برنامههای سیدالشهدا(ع) در آن دوره بوده که در بخشی از وصیت نامه امام(ع) به «محمد حنفیه» نیز نوشته شده است.
درباره هجرت امام حسین(ع) از مدینه به عراق نیز آیههایی از سوره نساء، حج و توبه در کتاب قید شده است. طبق برداشت نویسنده، شیوه منطقی و عقلانی امام(ع) در هجرت به عراق مطابق قرآن، آیات ۵۱ و ۵۲ سوره توبه بیان شده که پیروزی یا شهادت را در اسلام و مسلمانی موفقیت و سربلندی میدانند. در بیان تفسیر آیه ۱۹ سوره حج، دو گروه را دشمن خطاب کردهاند؛ امام حسین(ع) فرمودند: ما و بنیامیه این دو گروه و خصم یکدیگر در رستاخیز هستیم.
در صفحه هشتاد این کتاب عنوان «خورشید ماه و اسلام» برای آن حضرت نوشته شده است که نقلی از امام محمدباقر(ع) درباره سوره شمس دارد و منظور باطن آیات آن، از حضرت محمد(ص) تا حضرت مهدی(عج) را شامل میشود. احادیثی چند از امام سوم شیعیان درباره سوره توحید نقل شده که شناسنامه و صفات خداوند را برمیشمرد.
«مخالفان امام(ع) به خودشان ستم کردند»، عنوانی دیگر در این فصل است که در تفسیر آیه ۵۷ سوره بقره آمده است و در جایی از زبان حضرت سکینه(س) مینویسد: آنان بر ما ستم نکردند، بلکه بر خویش ستم رواداشتند. استرجاع (اِنّالله و اِنّااِلَیه راجِعون) امام حسین(ع) حتی در زمانی که خبر مرگ معاویه را به ایشان میدهند، حامل دو پیام است؛ هنگام بروز مشکلات و مصیبتها همچون امام عزیز استرجاع گویید و دوم این که به یاد مبدأ و معاد باشید تا تحمل مشکلات بر شما آسان شود.
حضرت سیدالشهدا(ع) در ادامه نبرد، آیههای ۷۱ سوره یونس و ۱۹۶ سوره اعراف را تلاوت میفرمایند. ایشان سپاه دشمن را در جایگاه کافران و خود را در جایگاه حضرت نوح(ع) قرار می دهند و میفرمایند: خدا سرپرست شایستگان است و کارهای آنان را سامان میدهد. حضرت(ع) در زمان خروج از مدینه، آیات ۲۱ و ۲۲ سوره قصص را میخوانند که نویسنده معتقد است میتواند این اشاره را داشته باشد که حکومت ناپاک یزید همچون حکومت فرعون است که جان رهبران الهی را به خطر میانداخت و امام(ع) نیز برای نجات خویش و جلوگیری از کشته شدن بدون فایده هجرت را لازم دیدند.
نویسنده با بیان اینکه آیه ۱۰ سوره فتح درباره پیمانشکنی کوفیان، بیعت کردن و بیعت شکستن تفسیر شده است، آورده است: در فصل دوم کتاب، با عنوان «آیات الحسین(ع)»، صد آیه قرآن در این باره بررسی گردیده است. آیههای ۳۱ تا ۳۳ سوره بقره، در موضوع تعلیم نامهای الهی امامان به پیامبران و حتی حضرت آدم(ع) نوشته شده و آیه ۸۴ همین سوره نیز شباهتهای پیمانشکنی و فتنههای یهودیان را در دوران پیامبران دیگر تا حضرت محمد(ص) برشمرده است. یک نمونه این شباهتها: همان گونه که یهودیان پیامبران خدا همچون حضرت زکریا(ع) و یحیی(ع) را کشتند، مسلمانان نیز در کربلا امام خود را شهید کردند.
به نظر میرسد بخشهایی از کتاب از عنوان کلیتر انتخاب میشد و در دایره اهلبیت(ع) است. آیه ۷۵ سوره انفال نیز درباره خویشان راستین پیامبر(ص) نازل شده است که امام حسین(ع) در مورد آن میفرمایند: درباره این آیه از حضرت رسول(ص) پرسیدم که ایشان فرمودند: به خدا سوگند، غیر از شما (اهل بیت) قصد و منظور این آیه نیست. در تفسیر و توضیح آیه معروف مباهله (۶۱ آل عمران) نیز «اَبنائنا»، مصداق انحصاری دو امام، یعنی حسن(ع) و حسین(ع)، عنوان شده است.
سوره مؤمنون درباره ویژگیهای مؤمنان و امامان است که در کتاب آیات اول تا یازده بررسی و برای نمونه، آیه ۱۱۱ این سوره، مصداق صابران و رستگاران را همچون امام حسین(ع) میداند. شأن نزول آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر) درباره نزدیکان رسولالله(ص) یا همان پنج تن آل عباست. طبق آیه ۲۸ سوره زُخرُف نیز ادامهدهنده راه توحیدی حضرت ابراهیم(ع) در امتهای بعد، امامان و به ویژه امام سوم(ع) است. شهادت امام(ع) با توطئههای منافقان و مراقبت از توطئههای پنهان آنها، درباره آیه ۷ سوره مجادله برداشت شده است.
سوره انسان نیز از آیه ۵ تا ۲۲ با شأن نزول دو امام دوم(ع) و سوم(ع) و داستان بیماری آنها نقل شده است و کمک بااخلاص به اسیران، بینوایان و ادای نذر حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را یادآوری میکند. درباره سوره «فجر» نیز از امام جعفر صادق(ع) روایت شده است: این سوره متعلق به امام حسین(ع) است و هر کس آن را بخواند، در قیامت در بهشت جای میگیرد و نیز روایت دارد که مخاطب طبق تفسیر نمونه از «ای جان آرام» در آیات این سوره، امام حسین(ع) است.
لازم به ذکر است، محمدعلی رضایی اصفهانی نویسنده کتاب، عضو هئیت علمی و استاد جامعةالمصطفی العالمیه و از اساتید دانشگاههای اصفهان و علامه طباطبایی است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن جامعه المصطفی العالمیه عضو هئیت علمی رضایی اصفهانی قرآن و امام حسین ع و امام حسین ع و قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درگیری در حزب حسین الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی انتشار لیست امنا برای دور دوم انتخابات، برخی از اعضای حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نسبت به حضور برخی از اعضای این حزب در لیست امنا اعتراض داشته و لیست ۱۶ نفرهای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند.
آنگونه که تسنیم روایت کرده، متن اطلاعیه اعتراضی این افراد به شرح ذیل است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادران و خواهران عضو حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما)
با توجه به اینکه لیست امنا با همکاری برخی اعضای رزما اعلام شده و در لیست ارائه شده تعدادی افراد که در دوره نمایندگی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شائبه تخلفات مالی درباره آنان مطرح است و به همین دلیل غیر انقلابی و با هزینههای تبلیغاتی در انتخابات موجب خدشه در نام و پیشینه پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس شدهاند، ما برخی از اعضای شورای مرکزی رزما نسبت به ائتلاف با امنا اعتراض خود را اعلام و لیست شانزده نفره خود را برای دور دوم انتخابات حوزه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس منتشر و از مردم انقلابی خصوصا پیشکسوتان دفاع مقدس و جریانات حزب اللهی درخواست میکنیم به نمایندگان اصلح و انقلابی اعتماد و رای خود را جهت اعتلای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و امامین انقلاب به لیست پیوست بدهند.
محمد سراج
بیژن نوباوه
علیرضا سلیمی
غلامحسین رضوانی
زهره سادات لاجوردی
حسین صمصامی
زهره طبیب زاده
مجتبی زارعی
حسین نجابت
مجتبی رحماندوست
پیمان فلسفی
ابوالفضل ظهرهوند
محمدحسین حسینزاده بحرینی
حسن خجسته باقرزاده
مهدی عسگری
علی اصغر پورمحمدی
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903415